Na jižní straně náměstí v Doubravníku stojí vedle budovy současné školy z roku 1903 historický dům č. 13. Dříve dům sloužil jako doubravnická radnice. Zde se 9. září 1832 narodil Osvald Životský, významný projektant, stavitel a podnikatel, jenž měl velký přínos pro svůj rodný chudý kraj na Vysočině.
Ing. Osvald Životský (1832 Doubravník - 1920 Luhačovice).
Jeho otec provozoval kromě zemědělství i soukenickou živnost. Když však toto řemeslo začalo upadat, prodal grunt a odstěhoval se i s rodinou do Rosic. Ale Osvald Životský na svoji rodnou obec nikdy nezapomněl.
S výborným prospěchem vystudoval brněnskou techniku a vstoupil do firmy "Generální podnikatelství Bratří Kleinové", což byla význačná firma zabývající se stavbou drah v Rakousku. V této firmě se brzy vypracoval až na pozici vedoucího inženýra a podílel se na stavbě drah v celkové délce kolem 900 km. Získal tím značné zkušenosti a podnikl mnoho studijních cest do Itálie, Německa, Švýcarska a Anglie.
V roce 1885 zahájil samostatnou podnikatelskou činnost a hned od začátku mu byly svěřovány náročné úkoly. Firma byla totiž známá svoji odborností a svědomitostí při odvádění práce široko daleko.Nutno poznamenat, že se jednalo o firmu ryze českou, což bylo na tehdejší politické poměry velmi neobvyklé.Osvald Životský za 24 let samostatného podnikání vybudoval 552 km železniční sítě, což je výkon jistě úctyhodný s přihlédnutím k tehdejší mechanizaci.Zmíníme alespoň trať z Modřan do Prahy, do Čerčan a Dobříše a stavbu železničního úseku Tišnov - Žďár nad Sázavou, která vznikla na počátku 20. století.
Do historie své rodné obce Doubravníku se Ing.Životský zapsal roku 1904 stavbou dráhy z Tišnova do Žďáru nad Sázavou. Délka trati měří 60 km a dílo bylo dokončeno během dvou let. Na stavbě se podílelo množství místních občanů, mužů i žen, kteří zde našli dobře placené zaměstnání.Na zajištění stavebního dozoru bylo najato i množství zkušených dělníků italské národnosti, kteří byli ubytováni v sousední obci Maňová. Proto se dodnes maňovským žertem říká "taliáni", ale není to myšleno nijak zle. Náročná stavba si vyžádala i své oběti. Například při stavbě tunelu zahynul střelmistr Peroutka, když kontroloval pátou, neodpálenou nálož v domnění, že zhasla zápalná šňůra.
Ing.Osvald Životský byl známý jako velký mecenáš a dobrodinec.Do místního kostela věnoval dvě krásná, malovaná okna, umístěná vedle hlavního oltáře.Na levém okně je nápis: "Ku cti a chvále Boží a v upomínku na dětská léta v tomto chrámu Páně ztrávená, věnuje Ing.Osvald Životský - 1905." Na pravém okně můžeme čísti:"Z vděčnosti za dosáhlé vyšší stáří a na upomínku stavby dráhy z Tišnova do Žďáru věnuje Ing.Osvald Životský - 1905."
Obnos 4.000 K,- daroval na stavbu chudobince, 1.000 K,- přispěl okrašlovacímu spolku a kromě zakoupených pomůcek do fyzikálního kabinetu věnoval dalších 1.000 K,- ve prospěch školního fondu.
Projevoval tak lásku nejenom ke svému rodišti, ale i své sociální cítění, které vždy prokazoval ke stavebním dělníkům a všem zaměstnancům. Každý na něho vzpomínal v dobrém. Mladí i staří...Za zásluhy o rodnou obec jmenovalo obecní zastupitelsto ing.Osvalda Životského 10.března 1905 čestným občanem Doubravníka a v roce 1910 mu byla 28.srpna za velké účasti lidu odhalena na rodném domě pamětní deska.
Poslední léta svého života, když ukončil podnikání, trávil Ing. Osvald Životský v Luhačovicích ve vlastní vile.
Jméno Osvalda Životského je jistě velmi dobře známo zejména obyvatelům brněnských Židenic, a to díky ulici Životského, kterou pod tímto názvem známe již od roku 1946.